måndag 7 februari 2011

Rallarloppet gick bra!

Igår var det dags för Rallarloppet. Första Rallarloppet kördes 1968 och var då 60 km. Men nu på senare år har man ändrat banlängden till 40 km. Jag vet inte riktigt varför, men kan tänka mig att det beror på tillgång till snö, samt att många åker loppet som "träning" inför Vasaloppet. Då är det kanske bättre att ha 40 km och mer deltagare.

Men  igår klockan 10.20 stod jag på startlinjen för att genomföra mitt första Rallarlopp. Det var lite stökigt i början av starten ,som det är alltid är. Men det gick snabbt till man kunde åka avslappnat utan att vara orolig att trassla in sig med någon annan åkare. Första delen av loppet bestod av en 8,5 km lång slinga som gick upp och ner. Med den avklarad kom man ut på det gamla järnvägspåret där jag åkte ca 23 km nästan rakt fram. För det var nämligen så, att pågrund av vädret och dålig snötillgång, hade man fått ändra lite på den vanliga sträckan man kör under Rallarloppet. Så nu fick man istället vända när man kört ca 11 km på spåret, sen åka samma väg tillbaka mot Bottnaryd. Väl tillbaka i Bottnaryd återstod samma kuperade slinga som man åkt i början. Sedan var man i mål :)

När jag summerar loppet är jag riktigt nöjd. Jag kände mig pigg i stort sätt under hela loppet och det var faktiskt kul. Så nu känner jag mig än mer redo för Vasaloppet! :)

Min tid : 2 timmar och 44 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar